Kitâbuş-Şifa TOPİKLER / İBN SİNA

Kitâbuş-Şifa TOPİKLER / İBN SİNA

Bu eser, Doğu İslam dünyasında, Kindi ve Fârâbî gibi büyük filozofların eserlerini gölgelemiş ve sonraki üst düzey bilimsel ve felsefi çalışmalara kaynaklık etmiştir. Bu yüzden İbn Sina felsefi ilimlerin gerçek kurucusu ve sistemleştiricisi anlamında eş-‘Şeyhur-Reis unvanıyla anıla gelmiştir.
Ayrıca Antik Felsefe mirası Filozofun kaleminde özgün genişliğine ulaştırılarak Batı dünyasına aktarılmıştır. 12. yüzyıldan itibaren Ortaçağ Latin dünyasına tercüme edilmeye başlanan bu külliyat Sufficientia olarak tanınmış ve yüzyıllar boyunca batı dünyasının felsefe ve düşünce hayatını etkilemiştir. Nitekim Yeni Thomasçı akımın büyük düşünürü Etienne Gilson 1926 yılında Harvard Üniversitesinde toplanan VI. Milletlerarası Felsefe Kongresinde sunduğu tebliğde Şifa külliyatı neşredilmeden ortaçağ Batı felsefesinin anlaşılamayacağını iddia etmiş ve eş-Şifânın Latince çevirilerinin edisyon kritikli neşrinin gereğine değinirken şöyle demiştir: ‘böyle bir çalışmanın ilk cildinin neşredildiğini gördüğümüz zaman … “Tanrıya hamdederiz” diyebiliriz ancak henüz buna uzak olan bizlerin şimdilik söyleyebileceği tek (cümle) ‘inşallahtır.
Henüz İbn Sina hayattayken doğu dünyasında etkin olmaya başlayan Şifa külliyatı filozofun ölümünden yaklaşık yüz elli yıl sonra Latinceye tercüme edilmeye başlanmış ve Batı dünyasına aktarılarak felsefe çalışmalarının temelini teşkil etmiştir. Modern dönemlere kadar İslam dünyasında bilim dili Arapça olduğundan bu külliyatın çevrilmesine gerek duyulmamıştır. Modern dönemlerde ise ulusal dillerin öne çıkmasıyla bu büyük külliyatın bazı bölümleri Farsça, Fransızca ve İngilizce gibi dillere çevrilmiştir.

Sizde Yorum Ekleyebilirsiniz